Løypebeskrivelse 54 km

Løypebeskrivelsen nedenfor angir hvilke sjekkpunkter deltakerne skal innom. Alle deltakere skal stemple på utsatt post på hvert sjekkpunkt. Godkjent løp krever stempling på alle poster. Postene må stemples i angitt rekkefølge fra 1 og oppover til siste post.

Det er obligatorisk med kart og kompass. Vi anbefaler følgende kart:
1. Oslomarka sommer fra Cappelen kart (CK 41), Mål 1:50 000 (F.o.m start til målgang)

2. Turkart Kikut fra Statens kartverk, Mål 1:25 000 (F.o.m. sjekkpunkt 12-målgang)

Startsted: Mylla dam
Start: kl 0900.
Deltakerne møter senest 1t før start for utdeling av startnr, løpebrikke, informasjon m.m.

Damkronen ved Mylla-Østenden av vannet Mylla
Mylla dam befinner seg ca 5 km fra Grua jernbanestasjon. Her er det forbindelse sørover til Oslo og nordover til Gjøvik med tog. Det er parkeringsmuligheter ved Mylla dam. Starten går fra den nye parkeringsplassen. Her er det mulig å parkere mot en avgift.

Informasjon om parkering

Vegen fra Grua med gammel parkeringsplass
Følg vegen fra Grua mot Mylla og ta til høyre mot Bislingen i østenden av vannet Mylla(bilde under)

Vegdele mot Bislingen og ny parkeringsplass
Følg vegen mot Bislingen ca 150 m til den nye parkeringsplassen som ligger på høyre side.

Ny parkeringsplass
Startområdet er i øvre del mot skogen på den nye parkeringsplassen.

Startområdet på den nye parkeringsplassen

Stien som går opp til venstre er starten på løypa til 82 km. Løypa til 54 km går opp til høyre på stien direkte mot Åssjøsætra.

Start: Mylla dam. 0 km, 0 høydemeter fra start.

Stien går svært bratt opp allerede fra starten. Stigningen er imidlertid ikke veldig lang, men kan være tøff nok.

Bratt stigning fra start
Vel opp bærer det fremover i relativt lite kupert terreng med noe innslag av myr. Sommersid er det mye beitedyr her-små og storfe. Det kan være mye møkk og det er uklokt å forsyne seg av vannet i bekker og vann. Tidvis er det fine utsyn mot Mylla og området rundt. Er du heldig kan du også få et glimt av Helgehaugen-en av Nordmarkas få topper som rager mer enn 700 moh. Snart faller terrenget svakt nedover og vi kommer ut på et hogstfelt. Her kan vi se Åssjøsætra i det fjerne hvor første sjekkpunkt befinner seg.

Åssjøsætra i den fjerne
Stien dukker inn i skogen igjen, det flater litt ut før vi krysser vegen fra Mylla til Åssjøen.
Stidelet på motsatt side av vegen angir retning videre.

Orienteringen videre er imidlertid enkel. Følg bakken oppover mot hyttene og frem til det store grantreet som stien passerer. Her vil sjekkpunktet stå plassert.

Sjekkpunkt 1 Åssjøsætra, 580 moh

Sjekkpunkt 1 Åssjøsætra: 2,6 km og 150 høydemeter fra start

Blåstien følges videre ned til sydenden av vakre Åssjøen. På vei ned passerer vi et stidele som angir veien videre.

Stidele med Åssjøen i bakgrunnen
Følg skilting mot Kollern. På din ferd gjennom vakre Nordmarka er det viktig å se seg litt om får å få med seg de vakre omgivelsene. Åssjøen er en perle beliggende ved foten av Kollern.

Vakre Åssjøen
Vi må videre og det bærer over en spinkel trebro-Vær forsiktig!-rett etter hytta i nordenden av Åssjøen.

Alternativet er å gå litt nordover og ta seg mot Åssjøen igjen etter å ha krysset bekken.
Merkingen er tydelig nok, men ikke følge kjerrevegen langs vannet, men ta stien som går opp til høyre-i østlig retning. Stien stiger jevnt oppover i fin skog til vi når stidelet til Kollern.

Stidele til Kollern
Ta stien som går til venstre-i sørlig retning. Stien som går rett frem er til Trantjern-som er et sjekkpunkt i løypa til 82 km. Stien er tydelig nok, men det er et kritisk punkt hvor det er mulig å fortsette rett frem, men hvor det skal tas av til høyre. Det er merket godt, men følg med slik at du ikke løper rett frem. Skulle du gjøre det er det bare å returnere og finne merkene igjen.

Her tar du av til høyre-Ikke følg stien som går rett frem!
Stien går litt ned, over et lite myrparti før det igjen begynner å stige jevnt og trutt. Området du er i er noe av det fineste Nordmarka kan by på. Elgen liker seg også godt her.

På veg mot Kollern

Snart møter vi stien som kommer fra Trantjern-løypa fra 82 km kommer opp her og fortsetter videre sammen med 54 km-løypa. Stidelet er tydelig nok.

Stidele-Bilde 1

Stidele-Bilde 2
Følg stien videre mot Kollern. Det er vanligvis ganske så vått her-mye myr. Det varer helt til siste kneika opp til Kollern.
På veien mot Kollern passerer du Kollernputtene-nydelige vann!

En av Kollernputtene
Vi passerer den siste av puttene, tar fatt på den siste kneika og står snart ved toppunktet.
Ved klarvær kan du nå nyte en av Nordmarkas absolutt beste utsikter. Den går i alle himmelretninger.

Sjekkpunkt 2 Kollern, 688 moh

Sjekkpunkt 2 Kollern: 5 km og 300 høydemeter fra start

Stemplingsposten vil stå ved toppunktet som vist på bildet ovenfor.

Utsyn fra Kollern mot sydøst; Gudbrandstjern og Gjerdingen

Løypa fortsetter på blåstien bratt ned mot øst og dreier deretter sørover igjen først over en flate og siden bratt ned til Gudbrandstjernet.

Gudbrandstjernet, ca 590 moh
Her har skogeieren foretatt flatehogst, men mesteparten av blåmerkene er fortsatt intakte slik at det er mulig å finne veien uten for store besværligheter. Etter Gudbrandstjernet skal vi over noen myrer før det bærer bratt ned til grusvegen i Kalvedalen.

Stidele i Kalvedalen
Løypa kommer ned på andre siden av veien i venstre billedkant og fortsetter i motsatt retning av vegen som vist på bildet(den går ned til Gjerdingen).
Det bærer oppover Kalvedalen mot et vegkryss.

Vegdele øvers i Kalvedalen
Ta vegen som går til venstre og videre mot Tverssjøstallen i vestlig retning.
Rett etter vegkrysset får vi et steinbrudd på høyre hånd.

Snart får vi Tverrsjøen på venstre hånd og etterhvert ser vi Tverrsjøstallen på motsatt side av vannet.

Løypa følger vegen frem til Tverrsjøstallen som er neste sjekkpunkt og som i tillegg byr på første sperretid. Kursen går først litt oppover i nordvestlig retning, til venstre i vegkrysset på toppen av bakken og dreier deretter mer østlig forbi et steinbrudd på høyre side, Sognsætra og langs og rundt Tverrsjøen frem til vegkrysset hvor stemplingsposten står like ved informasjonstavla.

Sjekkpunkt 3 Tverrsjøstallen, ca 515 moh

Sjekkpunkt 3 Tverrsjøstallen: 10 km og 330 høydemeter fra start
1 offisielle mellomtid. Sperretid: 2,5t etter start fra Mylla dam.

For den som stempler inn etter sperretiden eller av andre grunner velger å bryte er det 2 gode rettrettmuligheter til sivilisasjonen. Den ene går vestover ned til Jevnaker og den andre går østover tilbake til Mylla dam-denne gang langs sørsiden av vannet Mylla. Det er mulig å kjøre til Tverrsjøstallen fra Jevnaker.

For de som fortsetter følges grusvegen rundt Tverrsjøen. Først i sydlig retning og deretter mot øst(venstre) i vegkrysset.Vegen stiger litt på før vi skal ut i urskogen over Pershusfjellet.
Det er stidele rett ved veikanten.

Stidelet for løypa over Pershusfjellet
Nå er det bare å glede seg over en sublim løpsopplevelse. Løypa over Pershusfjellet byr på noe av de vakreste Nordmarka kan by på. Vi løper langs en fjellrygg som stuper bratt ned på begge sider. Mot vest ned til Sinderdalen og mot øst ned til vannene Skarvvatnet, Buvatn og Pershusvatnet. Vegetasjonen er tidvis tett, men det er lange partier med god utsikt-spesielt mot øst.
Først går løypa bratt oppover en stund og siden flater det litt ut, men det er relativt kupert hele tiden. Stien er godt merket og det er egentlig ingen andre muligheter ennå følge den dersom du vil videre.
Stemplingsposten står ved høyde 649. Her er det flott utsyn mot Aklangen og Katnosa.

Sjekkpunkt 7 Pershusfjellet, 649 moh

Sjekkpunkt 4 Pershusfjellet: 13,6 km og 460 høydemeter fra start

Posten vil stå rett ved blåstien omtrent midt i bildet ovenfor.

Stien krongler seg videre fremover og en gang føles det nesten som om vi løper bakover igjen. Følg stien og blåmerkene og du kommer trygt frem.

Parti fra stien over Pershusfjellet
Etter at vi passerer høyde 650 brekker stien nedover mot vegen til Finstad. Her møter vi stidelet igjen.

Stidelet ovenfor Finstad der løypa kommer ut på vegen
Her fortsetter løypa på andre siden av vegen ned mot Spålen(se stidelet på bilde under).

Stidele ned mot Spålen
Her går løypa først ned litt og over et bekkefar og deretter stiger det jevn oppover. Løypa følger en kombinert blå- og rødsti og det kan tidvis være vått underlag her. Etterhvert brekker det nedover og det er godt å løpe nedover mot det vakre vannet Spålen.

Vakre Spålen-Nordmarkas indrefilet
Vi ankommer bredden av vannet Spålen og her deler stien seg i to deler. Vi skal til vestre(sørøstover)Stien fortsetter langs bredden med vannet på høyre hand.

En stund etter kommer til sjekkpunktet som er beliggende rett ved stien-godt synlig i en knekk på stien.

Sjekkpunkt 5 Spålen

Sjekkpunkt 5 Spålen: 17 km og 500 høydemeter fra start

Løypa følger stien videre langs vannet før den dreier mer i østlig retning mot Finnerudsæter.

På vei mot Finnerudsæter
Finnerudsæter er nok et nydelig stykke Nordmarka. Det er lett å skjønne hvorfor det har vært bosetning her.

Ved Finnerudsæter
Finnerudsæter er et sted hvor mange stier møtes noe stidelet bærer bud om. Dette er også et sted hvor det er mye beitedyr vår og sommer. Normalt er dyrene borte når løpet arrangeres. Det kan være mye møkk og det er uklokt å forsyne seg av vannet i bekker og vann.

Stidele ved Finnerudsæter
Her krysser vi også løypa til 82 km som kommer fra Steinvollsætra og fortsetter videre til Finnstad.
Vår ferd fortsetter midlertid mot Katnosdammen og skiltingen er tydelig nok.
Vi passerer sætervollen og fortsetter videre inn i skogen i østlig retning.

Sætervollen
Det bærer videre fremover på god sti gjennom skogen frem til kryssingen av Spålselva.

Snart er vi fremme ved Spålselva som krysse på en samling trestokker.

Kryssing av Spålselva
Vi kan se Katnosa på venstre hånd og passerer Harpelandsvika med flott utsyn nordover mot Katnosa gård.

Harpelandsvika
Stien stiger på, det går over en høyde og ned til tunet på Fagerlisæter.

Fagerlisæter
Her er det stidele til Katnosdammen. Ikke ta stien til høyre(sørlig retning) mot Sandungen med fortsett østover forbi hytta. Etterhvert går stien ut i et gammelt hogstfelt.

Stien går ned i et lite søkk ved enden av hogstfeltet før den stiger på, over en høyde og ned mot Katnosa igjen.

Rett før Katnosa løper vi over en damkrone.

Vi ankommer Katnosa like etter og følger stien mellom de to bygningene på bildet nedenfor fra motsatt kant(bildet er tatt fra motsatt side av damkronen ved Katnosdammen).

Sjekkpunkt 6 Katnosdammen, ca 465 moh

Sjekkpunkt 6 Katnosa dam: 24,5 km og 650 høydemeter fra start
2 offisielle mellomtid. Sperretid: 5t etter start fra Mylla dam.

Stemplingsposten vil stå på samme siden som hytta på kortenden mot vannbredden ved bjørketreet til høyre i bildet ved vannkanten.

Heretter følger vi samme løypa som 82 km-løypa helt frem til Kamphaug.

Løypa går over damkrona og på blåsti frem til grusvegen og til høyre deretter. Følg skilting til Katnosvegen.

Damkrona sett fra hytta. Ta stien til høyre i bildet
Her følger løypa og blåstien grusvegen i sørlig retning en knapp km før løypa fortsetter på blåstien ut i terrenget omtrent der veien svinger til venstre. Følg skilting mot Sandungen gård.

Her bærer det først bratt oppover før det flater litt ut. Stien er lite brukt, men det er greit å finne frem.

Fra stien før Katnostjernet passeres
 Terrenget er storlaget-nesten eventyraktig og skogen står tett. Vi passerer et lite tjern-Katnostjernet-før det brekker litt nedover igjen.

Katnostjernet, ca 530 moh
Løypa brekker nedover etter at vannskillet passeres. Vi krysser først rødstien som kommer ned fra høyre og deretter en gammel stolpetrase før vi fortsetter inn i skogen igjen. Rett etter, før vi kommer ut i åpen område får vi stidele opp til Kjerkeberget på venstre hånd.

Her er det viktig å følge nøye med. Løypa gjør en avstikker fra blåstien opp til neste sjekkpunkt Kjerkeberget litt nede i bakken-rett før skogen viker plass for et mer åpent landskap. Det er merket med skilt(Jfr bilde under).

Avstikker til Kjerkeberget
Vi kommer ned i høyre billedkant og løper opp i høyre billedkant på en annen, umerket sti.
Den umerkede stien opp til Kjerkeberget er tydelig og lett og følge. Til tross for at vi skal stige ca 150 høydemetre på 1 km føles det av en eller grunn ikke slikt.
Skogen er stort sett tett med noen få, åpne områder. Det er tidvis fuktig underlag oppover.

Fra stien opp mot Kjerkeberget

Rett før toppen åpner det seg og vi blir belønnet med en av Nordmarkas vakreste utsikter. Kjerkeberget er også Oslo's høyest beliggende punkt (631 moh). Det står et gammelt branntårn på toppen.

Sjekkpunkt 7 Kjerkeberget, 631 moh

Sjekkpunkt 7 Kjerkeberget: 28,3 km og 986 høydemeter fra start
Stemplingsposten vil være plassert inntil bygningen på bildet omtrent midt på.

Utsyn sydøst fra Kjerkeberget
Nyt utsynet dersom forholdene tillater det. På bildet ser vi Store Sandungen først og Hakloa i bakgrunnen en vakker sommerdag i 2011(4 juni).

Klokka tikker og vi må videre. Løypa returnerer tilbake til stidelet for den umerkede stien til Kjerkeberget og fortsetter videre i sørlig retning over dels åpne områder ned til Sandungen gård.

På vei ned til Sandungen gård
Rett før ankomst stidelet ved Sandungen gård løper vi inn i skogen. Her deler stien seg rett etter. Hold til venstre slik at vi kommer ned til stidelet og ikke inn på gårdstunet.

Stidele ved Sandungen gård
Her går løypa videre til høyre i vestlig retning på grusvegen(Nordmarksvegen) over Katnoselva, forbi vegdelet nordover til Katnosa, opp en liten bakke, over et høydepunkt og deretter ned til venstre på en kjerreveg frem til neste sjekkpunkt-Sandungen. Følg disse anvisningene fra ankomst Sandungen gård og frem til sjekkpunktet-ikke følg blåstien som er lagt over grassengene.

Ned på kjerreveg til sjekkpunktet Sandungen

Fra Kjerkeberget går det stort sett nedover og det er viktig å samle krefter til neste store styrkeprøve-opp, over og frem til Kikuttoppen.

Sjekkpunkt 8 Sandungen, ca 395 moh

Sjekkpunkt 8 Sandungen: 31,3 km og 1.011 høydemeter fra start
Stemlingsposten vil stå ved brokaret på høyre siden, på andre siden av porten på bildet.

På Sandungen kan det være greit å etterfylle vann dersom det er behov for det. Løypa frem til neste sjekkpunkt-Kikuttoppen byr på store naturopplevelser-på høyde med Pershusfjellet.
Vel over broa finnes det mange veivalg for den som søker opplevelser.

Stidele rett etter sjekkpunkt8
Vi skal mot Kikuttoppen og følger blåstien i retning som anvist på skiltet på bildet ovenfor.
Løypa går først langs en kombinert blå- og rødsti i hovedsaklig sørlig retning med jevn stigning oppover. Når jeg sier rødsti betyr det som regel vått underlag og det gjør det også her.

Fra løypa mot stidele til Kikuttoppen
 Etter ca 2 km skal vi ta av til høyre i et stidele som føres oss mot Kikuttoppen. Følg nøye med slik at du ikke fortsetter på rød-/blåstien. Gjør du det vil det etterhvert bare flate ut, bli enda mer vått og du ender opp i en grusveg.

Stidele mot Kikuttoppen

Vi skal imidlertid ut i eventyrskogen og oppover og oppover..gjennom noe av det vakreste Nordmarka kan by på. Det ser litt ugjennomtrengelig ut til å begynne med, men det er godt merket i all hovedsak. Stien er relativt tydelig selv om den kan være svak gjennom f.eks Porten.

Parti fra stien ved Sandungskollen
Løypa passerer rett vest for Sandungskollen og vi får etterhvert flott utsyn vestover mot bl.a. Oppkuven.

Utsyn vestover mot Oppkuven
Vi kan også få flotte utsyn mot Langlivatnet langt der nede dersom forholdene tillater det.

Utsyn mot Langlivatnet, 314 moh
Løypa dreier etterhvert mer i sørøstlig retning og vi passerer Porten og Porthøgda. Etter noen korte og bratte opp- og nedstigninger står vi ved et stidele som gir retning mot selve toppunktet.

Stidele mot toppunktet.
Her er det vått, men vi er snart fremme ved sjekkpunktet. Det er lite stigning igjen og snart står vi ved selve toppunktet.

Sjekkpunkt 9 Kikuttoppen, 611 moh

Sjekkpunkt 9 Kikuttoppen: 36,4 km og 1.376 høydemeter fra start
Stemplingsposten står ved toppunktet som vist på bildet.

3 offisielle mellomtid. Sperretid: 7,5t etter start fra Mylla dam.
For den som stempler inn etter sperretiden eller av andre grunner velger å bryte er det 2 gode rettrettmuligheter til sivilasjonen. Den ene går ned til Hammeren via Nordmarksveien(ca 15 km fra Kikuthytta til Hammeren). Den andre går ned til Sørkedalen på grusvegen vset for Fyllingen.

Fra Kikuttoppen er det praktfult utsyn sørover og østover. Vi kan nesten se store deler av løypa for oss på bildet nedenfor. Vannet på bildet er Bjørnsjøen og helt i sør skimter vi Bjørnholt og Storhaug og Kamphaugåsen bak der igjen. Løypa passerer Bjørnholt på vei fra Kobberhaugene til Bjørnsjøhelvete.

Utsyn fra Kikuttoppen sydøstover
Fra Kikuttoppen bærer det nedover på blåmerket sti i lyngen gjennom fjellbjørkeskogen til vi kommer til en kjerreveg som utgjør kombinert blå- og rødsti ned til grusvegen ved Fyllingen.

Fra Kjerrevegen ned mot Fyllingen
Som det pleier å være når rødstier er innen i bildet er det vått underlag. Så også her, i den bratte bakken :-). Det går imidlertid greit nedover på en tydelig sti/kjerreveg og vi står snart ned grusvegen som kommer fra Sørkedalen og går til Kikuthytta som ligger ca 1km lenger øst. Vi skal imidlertid krysse vegen og fortsette videre ut i terrenget. Følg skilting mot Kobberhaughytta.

Stidele rett etter vegkryssing

Etter å ha fulgt en kombinert rød- og blåsti noen hundre meter mot øst tar vi av til høyre mot syd og Damtangen.

Stidele mot Damtangen og Kobberhaugene

Løypa går videre i idyllisk terreng langs vannkanten av Østre Fyllingen.

Vakkert langs Østre Fyllingen
Spar på kreftene. Om det er flatt fra til Damtangen blir det mange høydemeter når vi skal opp til Kobberhaugene. Etterhvert løper blåstien sammen med rødstien og underlaget blir våtere igjen. Stien er godt merket-det er betydelig mer trafikk her enn f.eks nord for Kikuttoppen.
Snart er vi ved Damtangen som er neste sjekkpunkt.

Sjekkpunkt 10 Damtangen, ca 350 moh

Sjekkpunkt 10 Damtangen: 39,1 km og 1.396 høydemeter fra start
Stemlingsposten vil være plassert i venstre billedkant rett før stien ankommer selve damkronen
(bildet er fra motsatt side av løperetningen).

Løypa fortsetter videre langs blåstien. Vi skal krysse Osmarka og her er det myrlendt terreng.

Parti fra stien over Osmarka
Løypa brekker nedover igjen og passerer Deledalsveien. Følg skilting mot Kobberhaughytta.

Stidele ved Deledalsveien
Løypa videre motsatt side av Deledalsveien

Snart begynner stigningene å ta til for alvor, men fordelen her er at det blir litt tørrere underlag etterhvert. Det er furuskog lenger oppe og relativt åpent

Mot Appelsinhaugen
Det stiger godt på mot Appelsinhaugen. Ved Appelsinhaugen flater det litt ut og her er det stidele opp til Kobberhaughytta og Kobberhaugene.

Appelsinhaugen
 Løypa går mot øst(til venstre). Av en eller annen merkelig grunn går det først bratt ned og så bratt opp igjen. Vi møter neste stidele hvor vi skal ta av til venstre igjen(mot øst) opp til Kobberhaugene.

Stidele opp til Kobberhaugene
Stidelet ligger rett i nordenden av Kobberhaugtjernet. Her følger løypa stien langs nordenden av tjernet før det stiger svært bratt på oppover mot toppen. Det er ikke bare en topp, men 2 topper. Sjekkpunkter står selvfølgelig på den toppen du kommer sist til-den som ligger lengst øst. Den er marginalt lavere enn den første. Utsynet fra begge toppene er fantastisk i alle himmelretninger.

Utsyn fra stien på vei opp til Kobberhaugene

Løypa fortsetter forbi den første toppen og fortsetter mot øst. Først litt ned og deretter mot sør og opp til 2 toppen og sjekkpunktet.

Sjekkpunkt 11 Kobberhaugene, 517 moh
Sjekkpunkt 11 Kobberhaugene:  44,5 km og 1.696 høydemeter fra start
Stemplingsposten vil være plassert som på bildet like ved blåstien.

Løypa følger stien videre til stidelet ned til Bjørnholt og neste sjekkpunkt-Bjørnsjøhelvete.
Etter stidelet går løypa i nordlig retning først flatt og deretter bratt nedover. Det er tidvis flott utsyn nordover mot Kikuttoppen og Haklomiddagskollen.

Utsyn nord mot Kikiuttoppen

Deledalsveien krysses og vi fortsetter videre ned til sydenden av Bjørnsjøen som krysses på damkrona. NB! Etter kryssingen skal vi ikke opp trapp til høyre for bygningen, men følge vannkanten bortover til venstre og opp stien til vi møter rødstien rett nord for Bjørnholt.

Damkrona i sydenden av Bjørnsjøen

Vi går opp til Nordmarksveien som passerer Bjørnholt og finner stidelet etter ca 100 m på høyre side.

Stidelet ved Bjørnholt
Løypa følger stien mot Kamphaug. Det bærer inn i skogen og terrenget igjen. Først litt ned, deretter over et myrlendt terreng før det stiger jevnt på oppover og ut i åpent terreng hvor stien går under kraftledningene en kort strekning.

Høyden holdes og deretter går det litt ned før vi dukker inn i skogen igjen. Rett etter er vi nede i en dump stemplingsposten vil bli plassert

Sjekkpunkt 12 Bjørnsjøhelvete, 360 moh

Sjekkpunkt 12 Bjørnsjøhelvete: 47 km og 1.790 høydemeter fra start

4 offisielle mellomtid. Sperretid: 10t etter start fra Mylla dam.
For den som stempler inn etter sperretiden eller av andre grunner velger å bryte er det rettrettmuligheten til sivilasjonen først langs løypa til Nordmarksveien og deretter følge Nordmarksveien ned til Hammeren(ca 6 km).

Stien går videre sørover mot Kamphaug. Først litt opp og deretter flatt gjennom fint skogsterreng før det bærer bratt ned, flater litt ut og deretter ned igjen til kryssingen av Nordmarksveien.

Ved kryssingen av Nordmarksveien
Etter kryssingen av vegen bærer det litt ned igjen før det stiger på litt oppover mot vestsiden av Kamphaugåsen. Her er det fin furuskog, åpent og lett å løpe.

Parti fra stien forbi Kamphaugåsen
Vi dukker etterhvert inn i skogen igjen og møter stidelet der det kommer en kombinert blå- og rødsti ned fra venstre fra Gåslungen(bildet under).

Stidele nedenfor Kamphaugåsen
Løypa fortsetter ned mot Kamphaug og neste sjekkpunkt. Det går først litt ned, deretter opp og ned igjen før vi løper ut på en åpen gresslette hvor vi finner stidelet som utgjør sjekkpunktet. Stemplingsposten vil stå rett ved stidelet.

Sjekkpunkt 13 Kamphaug, ca 360 moh

Sjekkpunkt 13 Kamphaug: 50 km og 1.900 høydemeter fra start.

Ved Kamphaug er det stidele og vi skal følge stien videre mot Fagervann. Det bærer først bratt oppover før det flater litt ut en kort strekning.

En kort, men bratt bakke til og vi får Rundmyra på høyre hånd. Deretter er det oppover igjen og vi kan skimte Oslofjorden på høyre side på vår vei oppover.

Det flater litt ut igjen før vi gjør unna den siste kneika og kan løpe videre på grei skogssti rett sør for Stutehaugen. Snart ankommer vi nordenden av Fagervann og stidele ned til Skar.

Fagervann

Stidele ned til Skar
Heretter bærer det nedover til siste sjekkpunkt. For slitne bein kan det være krevende nok. Vær oppmerksom slik at du unngår et kjedelig uhell så nær målgang.
Etter ca 700 meter nedoverbakke kommer vi frem til siste sjekkpunkt-Øyungen.

Sjekkpunkt 14 Øyungen, ca 345 moh
Sjekkpunkt 14 Øyungen: 52,5 km og 2.000 høydemeter fra start.

Stemplingsposten vil stå ved stidelet på bildet ovenfor.

Løypa fortsetter ned mot Skar til venstre, i østlig retning, på blåstien. Det bærer først litt ned, så bortover før det faller jevnt nedover til vi kommer ut på stidelet ved grusvegen rett ovenfor en rød bom.

Stidele ved grusveg til Skar
Løypa kommer ned i venstre billedkant og fortsetter til høyre i løpsretningen-nedover grusvegen.

Vi passerer en rød bom i bakken og får parkeringsplassen på venstre side. Vegen forlates og parkeringsplassen krysses frem til porten på Skar leir hvor målgang finner sted.
Målgang ved porten til Skar leir